Waarom ik geloof in bewegen

Nee, ik ben niet opeens een health of sport coach geworden, maar ik geloof wel enorm in het nut van bewegen.Het woord bewegen kent, volgens de Dikke Van Dale, meerdere betekenissen

  • Van plaats of stand veranderen
  • Ontroeren
  • Overhalen/overreden
  • Lichamelijk actief zijn

Alle vier zijn ze belangrijk, maar in dit blog besteed ik aandacht aan de eerste en laatste betekenis. Ik zet bewegen niet alleen tijdens coaching in, maar gebruik het ook zelf in mijn dagelijks leven. Hieronder lees je wat bewegen met je doet.

VANAF EEN ANDERE PLAATS
ZIET DE WERELD ER ANDERS UIT

Wanneer je van plaats verandert bekijk je de wereld of een situatie vanuit een andere hoek. Als je de situatie zo op een heel andere manier bekijkt, ga je je beseffen dat je alle situaties op verschillende manieren kunt benaderen. En dat elke benadering een ander resultaat op kan leveren.

Ok, ik hoor je denken: ‘dat klinkt wel heel makkelijk’. Voor de een is het makkelijker dan de ander, maar laten we een kleine oefening doen.

Voorbeeld
Haal je eens een recent gesprek voor de geest dat helemaal niet soepel verliep. Bijvoorbeeld een werkoverleg waarbij een collega maar niet leek te willen begrijpen waarom jouw voorstel de beste oplossing is voor iedereen. Vat jouw verhaal en argumenten nog eens samen. Verplaats je nu in gedachten naar de stoel van jouw collega. Ga zitten en voel je eens in hem of haar in. Denk aan het karakter, de wijze van praten, diens huidige projecten enz. En luister dan in gedachten eens naar jouw verhaal. Hoe komt het bij de ander aan? Gebruik je woorden die de ander ook gebruikt? Geef je voorbeelden van het voordeel van jou oplossing voor die ander aan? Is het duidelijk wat je van hem of haar verwacht? Verplaats je nu weer terug naar jouw eigen stoel en bedenk eens wat je aan jouw verhaal kunt aanpassen, zodat je aansluit bij diens woorden, werk en verwachtingen. Ik durf te wedden dat je verhaal nu anders is. En dat daarmee de reactie van jou collega ook anders zal zijn.

Doe deze oefening volgende keer eens voor het overleg, zodat je direct met een verhaal komt dat beter aansluit bij jouw collega’s.

Lees meer in mijn blog Het belang van kijken (en gezien worden).

Bewegen geeft je rust en ruimte

Natuurlijk weet je dat bewegen goed is voor je lichaam, maar het is ook heel belangrijk voor de gezondheid van de hersenen. Beweging zorgt allereerst voor de aanmaak van nieuwe hersencellen en verbindingen en voor een verbeterde bloedvoorziening. Vooral wandelen heeft veel effect op je hersenen.

Onze hersenen zijn doorlopend belast met informatiestromen, op het werk, thuis via de telefoon etc. En we hebben nog maar weinig momenten van echte rust. De concentratie vermindert en je bent minder goed in staat om ingewikkeldere denkprocessen uit te voeren. Die druk op de cognitieve hersenen raak je kwijt door te wandelen. Je krijgt weer rust en ruimte in je hoofd om te fantaseren en creatief te zijn. Het hormoon cortisol, dat het lichaam aanmaakt wanneer het stress ervaart, verdwijnt. We zijn dan in staat dingen van een andere kant te bekijken. We zijn meer ontspannen, enthousiaster en zelfverzekerder. Terwijl jij je concentreert op de wandeling werken je hersenen aan een oplossing. Daardoor krijg je vaak een ingeving tijdens het wandelen.

Ook voor een gesprek is een wandeling een goed middel. De bekende hoogleraar Erik Scherder zegt op NU.nl: “Tijdens het wandelen kom je echt een paar gesprekslagen verder dan normaal. Dat heeft voornamelijk te maken met de fasciculus uncinatus, een verbinding tussen je frontale en temporale hersenkwab. Deze gebruik je om te navigeren, maar maakt ook empathie aan. Daardoor zul je meer invoelend zijn en ontwikkel je sneller een band met de ander. Wandelen leent zich uitstekend voor het hebben van een moeilijk gesprek. Je stimuleert er namelijk de prefrontale cortex mee, de plek in je hersenen waar redenerend vermogen en zelfreflectie ontstaat. Daarnaast werkt het als een mooie remming op stress. Je bent daarom kalm en zult minder opgefokt zijn wanneer iets je niet bevalt.”

Voorbeeld
Dus als we even terug gaan naar eerdere voorbeeld van de aanvaring met een collega tijdens het overleg. Zoek diegene later niet op voor een gesprek aan het bureau, maar vraag hem of haar even om een blokje om te gaan. Dan hebben jullie zeker een veel beter gesprek.

Wandelen in de natuur is nog beter

Buiten in de natuur is de lucht schoner. Des te schoner de lucht is die we inademen, des te beter onze hersenen functioneren. Uit Japans onderzoek blijkt dat de aanwezigheid van bomen en planten zorgt voor een kwalitatief goede lucht waardoor je geest nog verder tot rust komt. En mooie uitzichten verhogen het oxytocine-niveau waardoor je meer liefde en verbinding voelt.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die vier of meer dagen in een landelijke omgeving gaan wandelen, tot wel 50% hoger scoren op een test van hun intellectuele vermogen. Vooral hun creativiteit werd positief beïnvloed.

Wandelen in de natuur heeft ook een positieve invloed op onze emotionele toestand. Een artikel in de Journal of Environmental Science and Technology toonde aan dat een wandeling in de natuur van slechts vijf minuten indrukwekkende effecten heeft op onze emoties. Die korte tijdsduur is het enige wat nodig is om veranderingen vast te stellen in het zelfbeeld en de eigenwaarde. De mensen die regelmatig dit soort wandelingen doen, hebben meer zelfvertrouwen en meer zelfcontrole.

Snap je nu waarom ik zo gek ben op wandelen in de bergen?

Hoe zet ik het in?

Bewegen is niet voor niets het eerste onderdeel van mijn motto Bewegen. Zien. Veranderen. Het is een belangrijk onderdeel van al mijn programma’s. Ik wil graag de hersenen aan het werk zetten en dan doen ze nu eenmaal beter als jij niet steeds in een stoel zit. Daarom ga ik vaak met je naar buiten voor een wandeling in een park of bos. Zo maak je het hoofd leeg en ontspannen. Daarmee komen nieuwe ideeën en inzichten bij je op. Stilte kan daarbij erg behulpzaam zijn en dat is zittend tegenover elkaar toch een stuk ongemakkelijker dan lopend door het bos.

Maar ook als we niet gaan wandelen speelt bewegen een grote rol. Ik ga graag actief met onderwerpen aan de slag. Bijvoorbeeld door onderwerpen te vertalen naar papier of beelden. Ik geloof er in dat je door te bewegen altijd beter resultaat boekt!

Share This Post

Deel op facebook
Deel op linkedin
Deel op twitter
Deel op email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

More To Explore

Schaap en Wolf

Niet stilstaan, maar vooruit kijken

2020 is een hels jaar. Veranderingen of verslechteringen vliegen je om de oren en de toekomst is onzeker. Je kunt volledig kopje onder gaan in de negativiteit. Maar wat heb je daar aan? Je kunt deze periode ook anders benutten.

Read More »
nl_NL
en_GB nl_NL
ebook Bewegen. Zien. Veranderen.

Gratis e-book

BEWEGEN. ZIEN. Veranderen.

Dit e-book bevat, naast veel achtergronden,
6 tips waarmee jij direct aan de slag kunt om in beweging te komen, anders naar de wereld te gaan kijkenende verandering aan te gaan.